Filmpjes
Filmpje 1
Er zijn veel overeenkomsten tussen het gedrag van dieren en van mensen. We zorgen voor onszelf en voor anderen. We laten zien waar we voor staan. Maar waar word gedrag nou eigenlijk door beïnvloedt? Gedrag bestaat niet alleen uit bewegingen maar ook geluiden maken, slapen, geurstoffen afscheiden of een bepaalde lichaamshouding aannemen zijn voorbeelden van gedrag. Als een baasje bijvoorbeeld tegen haar hond praat, is de hond alert. Ze reageert op een uitwendige prikkel, namelijk geluid. Honger en dorst zijn inwendige prikkels. Puppy's gaan na hun geboorte meteen melk drinken bij hun moeder, dat hoeven ze niet te leren. Dat is namelijk aangeboren gedrag. Dit gaat ook zo bij de mens. Aangeleerd gedrag is gedrag die je bijvoorbeeld puppy’s of baby’s nog moet aanleren.
Veel dieren zijn agressief als ze hun leefgebied verdedigen. Op dat moment vertonen ze territorium gedrag. Een voorbeeld daarvan is als de bel gaat en de hond gaat blaffen. Een mannetjeshond tilt zijn poot op bij het plassen, ook dit heeft te maken met territorium gedrag. Op deze manier wil de hond een gebied markeren. Markeer gedrag wordt veroorzaakt door een inwendige prikkel, namelijk het hormoon testosteron. Territorium gedrag is niet alleen iets van dieren, mensen hebben het ook. Een voorbeeld daarvan is als je zomaar in iemands tuin een krant gaat lezen, dan moet je maken dat je weg komt.
Je kan dieren ook van alles leren. Dat lukt het beste als je ze beloont. Je kan bijvoorbeeld honden leren om pootjes te geven, of goudvissen leren door een hoepeltje te zwemmen en noem zo maar op. Als je een dier wat aanleert, moet je goed gedrag altijd belonen. Dit wordt conditioneren van gedrag.
Ik vond dat ze het heel erg goed uitlegde wat ze allemaal in het filmpje vertelde, en ook duidelijke voorbeelden vertelden en ook lieten zien. Je zag duidelijke beelden, waardoor je het goed begreep. Zo was het filmpje heel duidelijk en begreep je alles wel bijna meteen, omdat ze het goed uitlegde. Het beeld wat ze erbij hadden gedaan vond ik heel goed, zoals dat ze een vrouw interviewde en zij ook dingen goed uitlegde. Ik had het niet beter kunnen doen.
Filmpje 2
In dit filmpje hebben ze uitgelegd hoe baltsgedrag van vogels nou eigenlijk is. Sommige dieren komen altijd naar dezelfde plek (vaak vogels) om baltsgedrag te vertonen. Zo’n plek wordt een lek genoemd. Ze vertonen dan vaak bepaalde rituelen en geluiden. Ethologie is ontstaan uit het observeren van vogels. Net als nu gebruikten de veldbiologen gedrag om de vogels aan te herkennen. Vooral als vogels ver weg waren, kon je ze vaak eerder aan hun gedrag herkennen dan aan hun uiterlijk. Toch waren er rond het jaar 1900 geen duidelijke beschrijvingen van hoe vogels zich gedroegen. Niemand had ooit paar gedrag gestudeerd. In 1912 bekeek een man de gebarentaal van futen. Die man werd erg geboeid door het ritueel van de vogels en maakte er een gedetailleerde beschrijving van. Hij wilde erachter komen wat voor doel het gedrag was van de vogels, en wilde ook proberen aan te geven hoe het ontstaan was.
Hij merkte dat een deel van het ritueel bestond uit het snel even met de snavel door de veren op de rug gaan, maar hij noemde dat een gewoonte handeling zonder een echte betekenis. Hij dacht ook dat heel ingewikkelde handelingen waren ontstaan uit dingen die vogels elke dag deden, zoals de veren gladstrijken. Die gewone dingen waren door de evolutie veranderd in opvallende gebaren, die bedoeld waren om iets over te brengen. Bij de fuut wordt de snavel beweging ritmisch herhaald. Hij noemde het veranderen van gewone handelingen die de aandacht van anderen moesten trekken, ritualisatie. Maar wat heeft dit nou voor doel?
Hij pakte dit probleem aan bij roodkilduikers. Roodkilduiders zijn in veel opzichten vergelijkbaar met futen. Ook bij hen zijn de geslachten gelijk. Zij kennen ook die wederkerige paring ceremoniën. Volgens die man versterken zulke rituelen handelingen de band tussen twee vogels en bevorderen ze de emotionele gelijkgezindheid die er voor het paren nodig is.
Ik vind dit filmpje minder goed dan het eerste filmpje, omdat ze in dit filmpje in een wat moeilijkere taal spreken met meer woorden die je niet goed begrijpt. Ze hadden ook wel wat beter kunnen omschrijven wat baltsgedrag nou eigenlijk is, want dat wordt niet echt goed duidelijk gemaakt in het filmpje. Verder zie je wel dat het oude beelden zijn, maar het zijn wel gewoon prima beelden om naar te kijken. Ik vond het niet een heel goed filmpje.
Filmpje 3
Dieren onderling tonen sociaal gedrag, dit komt doordat de dieren een bepaalde plek hebben onderling. Dit noem je ook wel rangorde. Rangorde zie je goed als je eten brengt bij bijvoorbeeld kippen, ze hebben allemaal honger maar sommige kippen wachten op hun beurt en sommige gaan gelijk naar het voer toe. Om de rangorde te onderzoeken, kwam er een nieuwe kip in het hok. In het begin werd er stevig geruzied en naar elkaar gepikt. Deze pikorde heeft de eigenaar genoteerd en kon hierbij een conclusie opschrijven. De kip die het vaakst pikt is de baas van de groep en de kip die het meest gepikt werd stond helemaal onderaan. Uit al deze onderzoeken kon hij dus concluderen dat als je 2 diersoorten hebt er altijd 1 de baas is over de ander.
Ik vond dit filmpje wel erg goed, omdat ze heel goed uitlegde over de rangorde. Hier hadden ze gebruik gemaakt van een voorbeeld, namelijk kippen. Hier legde ze goed uit hoe kippen zich gedragen in de rangorde, ik vond het een erg goed filmpje. De beelden erbij waren ook heel goed en je zag het ook wel aardig goed.
Filmpje 4
In dit filmpje wordt uitgelegd hoe te leren door trial and error. Grisli beren zijn heel optimistisch. Ze moeten allemaal hun eigen technieken ontwikkelen. Zoals je op het filmpje kan zien proberen beren van allemaal verschillende leeftijden proberen in de rivier zalm te vangen. De jonge beren raken opgewonden en proberen van alles. Ze verspillen hiermee veel energie en soms is hun gevis ook een spectaculaire mislukking. Je hebt ook een paar beren die niet goed weten wat ze moeten doen, en sommige technieken werken beter dan andere. De oudere beren hebben geleerd dat bepaalde technieken gewoon niet lukken. Ze hebben geleerd om stil te blijven zitten en voorbij zwemmende zalmen uit het water te scheppen. De grote beer wacht heel stil in het water en wacht totdat er een zalm voorbij zwemt. Meten hoe goed een beer is valt niet mee, ratten daarentegen zijn veel makkelijker. Om ratten goed te kunnen meten is een doolhof een handig hulpmiddel. Toch gebruikten in het begin van deze eeuw de meeste psychologen de doolhof niet om het gedrag te meten, maar om de diepste beweeg redenen van de geest te onderzoeken.
Ik vind dat ze wel gewoon goede beelden bij het filmpje gebruiken, maar ze kunnen nog wel wat beter uitleggen wat trial and error nou precies is want dat leggen ze nog niet helemaal heel goed uit vind ik. Voor de rest geven ze wel goeie voorbeelden van de beren en de ratten, en dat vind ik wel goed zodat je een beetje een beeld krijgt hoe het nou echt allemaal werkt.